طاهره رحیمی: «تمی داکورت» سناتور دمکرات ایالت ایلینوی گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و متهم‌کردن ایران به نقض آن، نه‌فقط خنده‌دار که مزورانه است.

جهان آمريكا ايران

او که به دعوت دانشگاه ایلینوی جنوبی برای برگزاری نشست و پاسخ به پرسش‌های مردم محلی به کاربندیل آمده بود، روز جمعه بعدازظهر به سؤالات حاضران پاسخ داد که بخشی از آنها به سیاست خارجی ترامپ ازجمله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برمی‌گشت.

داکورت عنوان کرد: «شهرت ایالات متحده به‌عنوان رهبر دمکراسی در دنیا، مدیون دهه‌ها تلاش دیپلماتیک رئیس‌جمهورانی از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات است که متأسفانه در دوره حضور ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا از دست رفت. »

او در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره واکنش مجلس سنا در صورت تصمیم ترامپ برای حمله به ایران گفت: «سنا این قدرت را دارد که از ۲ طریق مانع عملی‌شدن تصمیم رئیس‌جمهور برای حمله به کشور دیگری شود؛ اول از طریق رأی منفی به این تصمیم و در مرحله دوم، عدم‌تخصیص بودجه برای عملی کردن آن. »

این سناتور دمکرات اضافه کرد: «صادقانه بگویم، ترامپ با خروج از برجام ما را به سمت جنگی سوق داد که هیچ منفعتی برای کشور ندارد. البته به‌اعتقاد من رئیس‌جمهور به‌دنبال حمله به ایران نیست و این جان بولتون مشاور اوست که می‌خواهد آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند. »

داکورت گفت: «این دولت آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد اما بعدتر اعلام کرد حالا که ایران توافق را زیرپا گذاشته باید منتظر عواقبش باشد. این رفتار کاخ‌سفید نه‌فقط خنده‌دار که مزورانه است. »

او گفت که در سنا تمام تلاشش را خواهد کرد که مانع از شروع جنگ شود. این سناتور دمکرات در پاسخ به این سؤال که چگونه سنا می‌تواند مانع فشار تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی در ایران شود، گفت: «شنیدن این موضوع که تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم عادی وارد می‌کند، ناراحت‌کننده است. من شخصا از برقراری یک توافق حمایت می‌کنم؛ توافقی که هم مانع فعالیت بیشتر ایران در زمینه هسته‌ای می‌شود و هم تحریم‌ها را از ایران رفع می‌کند اما متأسفانه کاخ سفید به اجرای چنین توافقی علاقه ندارد. »

تمی داکورت در سال ۲۰۱۷به‌عنوان یکی از ۲ سناتور ایالت ایلینوی به مجلس سنا راه یافت و در سال‌های ۲۰۱۳تا ۲۰۱۷هم از همین ایالت در مجلس نمایندگان حضور داشت. او پیش از این به‌عنوان خلبان هلی‌کوپتر در جنگ عراق شرکت داشت و ۲ پایش را در جنگ از دست داده است.

کد خبر 447656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha